onsdag 7. mars 2012

Prosjekt Scopelevel

Etter å ha vært en tur på langholdsbanen sammen med en kamerat, fikk jeg litt kommentarer på at jeg burde hatt en "scopelevel" (libelle) på rifla mi ettersom jeg hadde lett for å kante rifla under skyting.
Har lenge sett på slike på nett, men de har dog ikke passet inn i mitt budsjett, så det har kun blitt ved tanken.
Etter å ha rotet litt i skuffene hjemme fant jeg en Weaver ring jeg hadde til overs, denne burde kunne brukes sammen med en Libelle fra Biltema. Så etter litt grubling ble Dremel'n tatt fram og ringen kappet i biter



Etter en runde med fila





Denne ble kjøpt inn på Biltema







Denne har filt ned slik at den har rette kanter istede for de buede, og på venstre siden er den kuttet helt intill festet for libellen, slik at den stikker minst mulig ut fra skinna.

Her er den tilpasset og limet fast til Weaver "foten"





Selve "røret" i libellen er limet plant med foten, men det ser skjevt ut pga buen i den sorte plastikken.


Her noen bilder av monteringen







Libellen er vinkelrett i forhold til skinne, Kikkertsikte er vinkelrett med skinne.

Slik libellen er montert så kan jeg se den med venstre øye under skyting, slik at jeg har full kontroll på om jeg holder skeivt eller ei.


Etter å ha testet den ut på skytterbanen, er det liten tvil i at den er til stor hjelp. Og jeg får mye mere stabilt treffpunkt på 500 meter f.eks

Pris: 15 kr for libelle


:-)
       









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar