søndag 15. april 2012

Prosjekt Sako L579


Her er en tråd jeg har  på kammeret.no

Har i lengre tid vurdert å bygge om min Sako L579 Carabin i 243 Win til noe mere egnet til skyting og jakt på litt lengre hold.
Nå er den for lett og med en stokk som er dårlig egnet for oppgaven.
Salgsiden her og Finn.no har vært sjekket i lengre tid for stokker som har passet for prosjektet. Men ettersom ingenting dukket opp, så ble det til at jeg lager stokken selv av et emne jeg hadde liggende. Tanken er noe ala MCM A5, men tiden vil vise hvor jeg ender :-)
Her er noen bilder av stokken (mye jobb igjen ja)
Stokken grovsaget så jeg kan starte jobben med å legge inn låskassa
Bilde
Fresinga har startet
Bilde
Låskassa prøvemontert
Bilde
Grov formet stokken litt mere. Skal senke kolbekammen litt til og evnt korte inn pistolgrepet litt
Bilde
Da er stokken foreløpig ferdig, lakkerte den sort nå sånn at jeg fikk prøvd rifla. På sikt skal stokken pusses ned og lakkeres i ............. 
Bilde
Rifla passer med mye bedre nå enn med den gamle stokken. Rekyl opptaket er betydelig bedre med mindre munnings vipp slik at det er lettere å se *innslaget* Dette har sikkert sammenheng med at vekta har godt opp pga den litt tyngre stokken. Løpet er orginalt enda.
Hadde igjen tre skudd fra tidligere som måtte prøves, om ikke annet for å se at rifla er på skiva. Kikkertsiktet har vært demontert og låskasse ut og inn av stokk. Ikke skrudd noe på siktet
Her er 1. skudd med 80 grs Sierra SBT Blitz.  Flaks var det helt sikkert, men det gjorde godt for mavefølelsen :-)
Bilde
Og her er 2 skudd med Lapua Scenar 90 grs (20 mm)
Bilde
Endelig føler jeg rifla passer meg :-)
Skal bli spennende og få prøvd rifla litt mere med de to ladningene, og få jaktet litt med den.
Etterhvert skal det inn et 27,5" langt Sako løp i 243 Win. 21 mm i munningen og med 1/10" stigning
1/8" hadde vært best, men ettersom dette var tilgjengelig nå, så får det bli neste gang.
Lengden er jeg litt usikker på, ettersom tanken for å Kamre om løpet til 6 mmBR eller 6 XC ikke er fremed.
Løpet skal gjenges for demper
Valg av kikkertsikte står mellom Bushnell 3200 10x40 mildot, Leupold 6,5-20x40 Varmint eller Falcon 4,5-18x56 av den enkle grunn at det er disse jeg har liggende.
Da er *picatinney* skinne tilpasset.
Setter ** rundt fordi det ble en gammel Landrø Skinne til Sauer'n som ble tilpasset.
Dette av den enkle grunn at jeg hadde en liggende å støve, og at det passet lommeboka best
Her ligger skinna klar til å freses plan med 20 Moa Vinkel
Bilde
Og her er skinna ferdig freset.
Bilde
Her blir hullene forsenket
Bilde
Låskassa var boret tidligere for Buhler montasje, så det gjorde jobben enklere med tanke på å montere skinna.
Hadde jeg fått lagd skinna fra bunn av så hadde den blitt litt bredere i bunn slik at den gikk ned på hver side av orginal sporet på låskassa. Nå ble den liggende oppå sporet, men greit nok for meg.

Her er et bilde av skinna montert


Her er ett bilde fra innskytinga med nyløpet (72 cm Sako Biathlon/243 win)



Og her et bilde fra skytterbanen der treffpunktforskjell to-fot/sandsekk ble prøvd


90 grs Scenar/N15 er standardoppskrifta i Sako'en :-)

Har i senere tid kjøpt en pakke Nosler 95 grs BT til jakt.

Er litt i to tanker om jeg skal kappe løpet/montere demper ettersom løpet går så godt som det gjør og gir bra hastighet.
Men det frister, 243'n smeller noe helt........  







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar