onsdag 4. februar 2015

2015. Nytt år, Nye Muligheter :)

Som jeg skrev tidligere så ble det så jeg kjøpte meg en NF Benchrest 12-42x56 mildot. 
Og siktet svarte til forventningene :) Den ekstra forstørrelsen og ikke minst 1/8 moa klikk er midt i blinken for baneskyting.


Fikk montert den og det ble en liten runde for innskyting og litt testing av ammo.
Det var ikke helt ideele forhold, men godt fornøyd likevel :)

Lapua Scenar 139 grs, denne ladningen har jeg brukt siden jeg skiftet krutt lot. Ser ut som den får bli med videre :)

Lapua ScenarL 136 grs, ser giftig ut den å. Sidespredningen tilskriver jeg vinden


Hornady 123 A-Max



Planen var at NXS'n skulle brukes til stål og jakt, men slik gikk det ikke...............

Min samboer Åshild har vært med på skytterbanen og skutt en go del i 2014. 
Og når sant skal sies har jeg gjentatte ganger fått "bank" av henne når vi har skutt gruppe på 500 meter :)
Før jul kom jeg over en brukt Tikka M55 Super Sporter i 308 Win, da dukket tanken opp ang en rifle til henne. Etter litt diskusjoner om ønske og krav ang presisjon osv slo vi fra oss tanken om å bygge UNL rifle på Tikka'n.
Kom over en tråd på kammeret.no ang Sig Sauer SSG 3000 Patrol (Skarpskytterutgaven av 200 STR)
til en kurant pris. Dog i 308 Win og med kort løp, men løp i 6,5x55 var uansett planen.
Etter å ha nevnt dette for en kompis, fikk vi tilbud om å kjøpe hans Sauer 200 STR med McMillan SSG 3000 stokk i kaliber 6,5x55.
Etter litt grubling slo hun til på den og vips var jeg uten NXS ;)


Så det endte med at hun ble også med på banen for å skyte inn ny riggen sin :)


Den skuffet ikke den heller. Ikke testet noen ladestige til hennes Sauer enda, bruker samme ladning som i min. Og så langt ser det bra ut :)

Her fra runde 2, samme ammo som ved innskyting.


Ladestiger med 139 Scenar og 123 A-Max er ladet, men så langt ikke testet. Tror ikke det er så alt for mye å hente, men de blir skutt en dag det er perfekte forhold :)

"Team" Halvorsen/Skogås sine rigger for UNL, sesongen 2015



Ellers har det blitt ett par runder på banen for å skyte 500 meter.

Åshild, runde 1
Perfekte forhold bortsett fra mye mirage 




Runde 2.
Fine forhold, 2-4 ms vind fra venstre


Min runde 1.



Ja, hun slo meg nok en gang ;)
Jeg sliter med noen "flygere", rifla fungerer, men det er avtrekk/rekylmottak....
Hadde igjen 5 skudd......... Samme her å.......


Min runde 2.
Serie 1 til høyre, 20 minus gjorde sitt til att serie 2 ble skutt rimelig kjapt pga litt nummer avtrekksfinger.
Det er noe kødd med rekylmottak......


Har i ettertid skutt litt på 250 meter, her er 140 A-Max...
Når jeg gjør mitt så sitter alle skudd der dem skal :)



Sist helg ble det en tur ned til Hedemarken for å besøke en kompis for litt prat om kuler, krutt og verdensproblemer samt litt skyting sammen med en trivelig gjeng :)

Etter litt grubling på tur nedover ang avtrekket jeg har (Åshild har 500 grams avtrekk) ble det en tur til Landrø på fredagen for å handle nytt avtrekk. Det er å blir noe annet med ett 500 grams avtrek til UNL/Langhold kontra 1,5 kg som det er originalt.

Noen bilder fra lørdagens skyting på 317 meter.
En dag på banen går alt for fort i hyggelig selskap :D

139 Scenar, skjøt 8 serier med denne kula/ladningen og hadde ett snitt på 26,5 mm i høydespredning.
4 serier med 65 mm i sidespredning, og 4 mellom 20 og 35 mm. Vinden varierte mellom 0-2 ms fra kl 4-5, noe som kan forklare sidespredningen.


136 ScenarL


500 gram's avtrekket er en fryd å skyte med, og det ser ut som jeg har fått litt dreisen på skytingen med tanke på flygerne i høyden jeg slet med tidligere.
Fokus fokus fokus på skytestilling..........





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar