tirsdag 10. februar 2015

Klubbmesterskap Nidaros Benkeskytterklubb 2014, 500 meter UNL Poeng/Gruppe

P,mEttersom vi arrangerte både NM 500 UNL og Nordisk 100-200 meter, strakk ikke tiden til for å skyte klubbmesterskapet i 2014. Så vi endte opp med å skyte det nå på etterskudd sist helg (7. Feb 2015)
2 lag og begrensa skytetid/lys gjorde at seriene telte både som poeng og gruppe.
Og ettersom stormen Ole hadde meldt sin annkomst ble det noen utfordringer, både det å få skivene til å henge, og det å holde skuddene på skiva. Konklusjonen var at vi er en gjeng med entusiaster :D

Jeg har skutt og trent en god del denne vinteren, brukt samme ladning som jeg fant i fjor høst når jeg skifta kruttlott. Vurderte å bruke ScenarL 136 grs da den har vist skumle tendenser, men endte på gode gamle 139 grs utgaven. (Skal skyte noen treninger nå før NM Poeng i Numedal og prøve 136'n da)

Men en ting har jeg ikke gjort, det var å skyte under slike forhold som stormen Ole skapte. Vind alle veier, noen snakket om vindkast oppe i 15 ms på det verste. I praksis hadde jeg vel på det meste ca 3.5 moa i korrigering på vinden, da skjøt jeg når det var som roligst med vinden. Men det var vind fra alle kanter så det ble mange skudd på gongen/sigther skiva for å være trygg på at en var trygg nok på å skyte tellende skudd.

Her er ett bilde før vi begynte å skyte

Og slik var det innimellom, ei ny opplevelse å skyte i slikt vær :)

Første serie startet med treff i gongen, for så å rote på begge sider. Høyde stemte med hva jeg tidligere har brukt på 500 meter. Fornøyd med tanke på høydespredning, da jeg har slitt med flygere.


Serie 2. Brukte jeg vel 25 skudd totalt i gong/sighter før jeg var ferdig med tellende serie. Så ikke hullet i blåfeltet så skjøt ett skudd ekstra med det som resultat at jeg fikk ett høyt skudd og fikk strøket senterskuddet mitt. Det ødela for noen poeng, men bedre med ett skudd for mye enn ett for lite og få 143.5 mm i tillegg på gruppa/miste x antall poeng


3. Serie 
Der trodde jeg at jeg hadde kontroll på vinden, men 2 skudd klarte å lure seg ut


Med tanke på vinden og det at jeg skjøt jevnt er jeg sånn passe fornøyd.
Målet var og bli klubbmester Poeng/Gruppe og det klarte jeg :D

Men................. Det var en som skjøt bedre, Konrad med sin 300 WSM/230 Berger. Ettersom han ikke var medlem i 2014 skjøt han i gjesteklassen. Han blir en skummel mann framover, så det blir bare å trene mere og målrettet. Skyte når det er dårlig vær osv.




Min samboer Åshild var med på sitt første stevne, og med tanke på at hun aldri hadde skutt ett stevne fikk hun ikke den enkleste debut slik det blåste.


Jeg spottet henne inn på gongen og resten fikk hun styre selv.






Siste serien skjøt hun ett skudd i feil skive, ellers hadde det stått midt i mellom "gruppene"
Når vi kom hjem så vi at hun hadde fått 243.5 mm istede for 143.5 mm, så resultatlista er uoffisielt korrigert. Hadde hun hatt siste skuddet inne på siste serien hadde hun hatt ett snitt like over 300 mm.
Uansett var hun veldig fornøyd med skyting og litt bitt av basillen, så hun er definitivt med videre :)
Imponert over skytingen hennes :D


Uansett vær og vind så var det veldig hyggelig å treffe igjen gjengen å få konkurrert litt. 

Nå er det bare å sette fokus på NM 500 UNL Poeng i Numedal. Mere skyting og lading........

Men jeg fikk ikke målt krefter med deg Frode M denne gangen, satser på at det blir i Numedal :)











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar