fredag 6. januar 2017

Crony Alpha og dårlig skytelys

Som alle vet så er Crony kronografer sære på lys, og spesielt dårlig lys.
Kjøpte sist høst en Crony Alpha, for ett gavekort jeg fikk i forbindelse med en 2. plass under NM 500 UNL Poeng. Den fungerte helt greit i fjorhøst når det var bra skytelys, men når jeg skulle prøve den nå sist uke, slet den med å registrere skuddene. Så etter å ha googlet litt ang problemet på nett, ble det etter tips fra YouTube å montere LED belysning under skjermene.

Kjøpte to slike på Jula:

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/innendorsbelysning/natt-garderobelamper/lampe-led-957024/

Prøvemontering ble gjort på stuebordet :)



Ettersom jeg bor slik til at det ikke er bare å gå bak huset og dra av noen skudd, så ble første test utført med strekkpistol i mangel på noe annet lydløst.

Prøvde først uten lysene på slått, og fikk ingen registreringer, prøvde så 5 "skudd" med LED lysene påslått og fikk dette resultatet:


Så det var en lovende start :) Da ble veien kort for en liten times biltur på skytterbanen for å teste litt med 243 win, bare for å få litt ro i sjela :)

Klokka var 15.00 og ikke akkurat perfekt med tanke på skytelys og kronografering


Lysene påslått og klar for test.





Ingen måling uten belysning/skjerm osv. Men med LED lys ble det måling.... Her er en formskyting ladning med 65 grs V-Max


Her en liten  filmsnutt fra banen, målingene av en formskytingsserie med 70 grs Nosler Varmagedon,  og for å vise lysforholdene.





Fikk også kronografert 90 grs Scenar ladningen jeg har brukt noen år nå, På sommer'n i pluss 10 grader ligger jeg på 1000 ms i følge shooter. I minus 20 fikk jeg disse målingene:



0.5 m/s pr grad er ikke så usannsynlig, så dette ser ut til å stemme så langt. 

Hylsene skal skrotes da jeg har preppet nye, så da gjenstår det å se om man får ned ES'n litt. 


Så langt ser det veldig lovende ut med tanke på LED belysningen. Nå er det ikke gjort annet enn en liten funksjonstest, slik at ingenting er verifisert annet enn at jeg ikke får målinger uten lys. I kjent Crony stil må man fortsatt skyte i rett høyde osv over fotocellene.  

Skal se å få testet litt mere, dette ble bare en "fort å gæli" test for se om det var verdt å gruble videre på :)


JAS


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar